Reisschema
 Dag 1: Michendorf
 Dag 2: Łódź
 Dag 3: Lunapark Łódź
 Dag 4: JuraPark Baltów
 Dag 5: L'viv
 Dag 6: Kiev
 Dag 7: Hidropark
 Dag 8: Kiev
 Dag 9: Kherson
 Dag 10: Feodosia
 Dag 11: Feodosia
 Dag 12: Kherson
 Dag 13: Chişinǎu
 Dag 14: Chişinǎu
 Dag 15: Sighișoara
 Dag 16: Sighișoara
 Dag 17: Tiszaders
 Dag 18: Tiszaders
 Dag 19: Tiszaders
 Dag 20: Tiszaders
 Dag 21: Boedapest
 Dag 22: Praag
 Dag 23: Lunapark Prague
 Dag 24: Belantis
 Dag 25: Thuisreis

Dag 16: Sighișoara
 We're in Roemenie!
Vanaf het hotel gaat er een bus naar het centrum van Sighisoara en omdat we niet weten hoe het met parkeren zit nemen we die wel. We vragen de chaffeur of we bij hem kaartjes kunnen kopen maar we mogen zo gaan zitten. Er is verder nog één andere passagier.

Twee haltes verder lijkt het erop dat we in het oude centrum zijn maar de citadel ligt nog boven op een flinke heuvel. Bij de klokkentoren, die boven en onder met elkaar verbind, komen we oververhit boven. Om bij te komen ploffen we eerst neer op een terras aan het grote plein in het midden van de citadel.

De straatjes van de binnenstad zijn plaatjes, al is het moeilijk voor te stellen dat het origineel 13e of 14e eeuws zou zijn. Op een aantal plaatsen zien we de baksteken achter de bepleistering tevoorschijn komen. Van de originele 14 torens van de stadsmuur zijn er nog 4 bewaard gebleven. We maken een ronde om al het fraais te bekijken.

Eén van de grote trekpleisters van Sighisoara is het geboortehuis van Vlad Tepes (Vlad de Spietser), zoon van Vlad Dracul ofwel Dracula. Vlad schijnt hier geboren te zijn in 1431. Aan het huis is niet veel te zien, er is een restaurant in gekomen

Ik beklim nog de overdekte trap naar de "School on the Hill", thans kennelijk in gebruik als muziekschool. Van daaruit een indrukwekkend uitzicht over de stad. Ook de klokkentoren wil ik wel van binnen en van boven zien. Voor 10 lei (2,25) mag je wel naar boven maar binnen geen foto's maken. Het is eigenlijk niet veel bijzonders wat er te zien is. Wel weer een mooi uitzicht vanaf de bovenkant van de toren.

Er wordt hier en daar gebedeld en het is opletten op je spullen. Een kind van een jaar of 10 houdt flink aan en laat zich niet makkelijk wegsturen. Dan verschijnt ook een vrouw met een baby op haar arm, in lompen gehuld. Voordat de vrouw er erg in heeft wordt ze in de kraag gevat door de politie en zet ze het op een schreeuwen. De 10-jarige rent er als een speer vandoor. Bedelen is kennelijk een vergrijp hier wat stevig wordt aangepakt. Aan het gestribbel van de vrouw te merken staat ze niet over een uurtje weer op straat.

Na het kopen van een souvenir voor thuis en nog wat rommel voor onderweg laten we ons door een taxi weer bij het hotel afzetten. Taxi's zijn ook hier weer extreem goedkoop.

Morgen weer een pittig stukje rijden naar Tiszaderz in Hongarije.

Het grote centrale plein van de citadel.

Vanaf de voet van de klokkentoren is het uitzicht over de rest van het stadje al erg fraai.

Afdaling naar de benedenstad.

Eén van de vele toeristische straatjes.

Het geboortehuis van Vlad Tepes.

Er zijn nog vier van de verdedigingstorens overeind gebleven. Voor iedere toren van een gilde verantwoordelijk ten tijde van een aanval. Dit is de slagerstoren.

De "School on the Hill". Gelegen op het hoogste punt van de citadel.

De klokkentoren.

Vanaf de toren zijn weer mooie plaatjes te trekken. In het midden de heuvel met de school. Links daarvan weer de slagerstoren.

Bovenop de toren een aantal plakkaten met de afstand hemelsbreed naar grote steden. Berlijn, Budapest, Praag en Kiev staan er ook bij. Hier komen we net vandaan.