Reisschema
 Dag 1: Michendorf
 Dag 2: Łódź
 Dag 3: Lunapark Łódź
 Dag 4: JuraPark Baltów
 Dag 5: L'viv
 Dag 6: Kiev
 Dag 7: Hidropark
 Dag 8: Kiev
 Dag 9: Kherson
 Dag 10: Feodosia
 Dag 11: Feodosia
 Dag 12: Kherson
 Dag 13: Chişinǎu
 Dag 14: Chişinǎu
 Dag 15: Sighișoara
 Dag 16: Sighișoara
 Dag 17: Tiszaders
 Dag 18: Tiszaders
 Dag 19: Tiszaders
 Dag 20: Tiszaders
 Dag 21: Boedapest
 Dag 22: Praag
 Dag 23: Lunapark Prague
 Dag 24: Belantis
 Dag 25: Thuisreis

Dag 5: L'viv (Львів)
 We're in Oekraine!
In de reisverslagen op internet van anderen lezen we dat ze het bij binnenkomst in Oekraïne moeilijk krijgen omdat ze de teksten op borden en gebouwen niet meer kunnen lezen. Bij mij is dat eigenlijk precies andersom. In Polen kon ik heel weinig met de taal, hier wordt het allemaal weer een stuk herkenbaarder. Het Oekraïens wijkt echter toch meer af van het Russisch dan ik had gedacht en men heeft in dit deel van het land ook een hekel aan die taal. Men spreekt het in principe wel maar uit principe niet.

Omdat de wegen naar en vooral in L'viv van heel slechte kwaliteit zijn besluiten we maar niet met de eigen auto de binnenstad in te rijden. Er rijdt wel een bus maar de weg waar deze langskomt is anderhalve kilometer lopen. Dus laten we maar decadent een taxi naar het hotel komen. Voor zo'n 100 hrivna (9,50 euro) worden we naar hartje centrum van de stad vervoerd, een rit van ruim 15 kilometer. Aan het gebonk en gestuiter van de taxi te oordelen hebben we de juiste keuze gemaakt.

L'viv heeft eigenlijk niet heel veel bezienswaardigheden te bieden maar het middeleeuwse stadscentrum staat op de Unesco werelderfgoed lijst. Het middelpunt van dit centrum is de Plosha Rynok waar een groot aantal kleine musea te vinden is. We zoeken eerst een plek voor de lunch en dit wordt een pizzeria in de kasteelruine.

We maken een wandeling door de oude binnenstad die er inderdaad erg fraai uitziet. We bezoeken onder ander het apotheek museum (erg klein, niet veel te zien), het koffiemuseum (veel soorten koffie zijn te bestellen) en de chocoladefabriek. Helaas zijn er geen rondleidingen in het Engels maar de winkel is zeer goed gesorteerd.

Verder laten we ons een uurtje per toeristentreintje door de stad vervoeren waarbij een en ander over de stad wordt verteld. Dan komen ook de mindere kanten van L'viv in beeld. In sommige wijken valt de vergane glorie letterlijk van de gevels en spelen kinderen in troostelijk uitziende roestige speeltuintjes. De straten zijn zelfs voor dit treintje nauwelijks begaanbaar. Maar er zitten ook een paar juweeltjes tussen zoals het paleis en het operagebouw.

Deze laatste bevindt zich op het Prospect Svobody, een brede boulevard met een strook park in het midden, waar een gezellige sfeer hangt en waar we nog even een stuk wandelen voordat we aan het diner gaan. Eten bestellen is hier nog steeds een beetje lastig want als je een stukje vlees besteld is dat ook precies wat je krijgt: een leeg bord met alleen het vlees. Alles wat je erbij wilt hebben moet je apart bestellen. En dan nog is het hopen dat het tegelijk geleverd wordt met het hoofdgerecht. In dit geval wordt het zelfs helemaal niet geserveerd. Onze ober is inmiddels vervangen door een andere en die weet niets van wat we besteld hebben.

We gaan weer met de taxi terug naar het hotel. De eerste die we vragen komt op 200 hrivna, twee keer zoveel dus als op de heenweg. De volgende vraagt zelfs 300, dat gaat de verkeerde kant op. Na enig zoeken vinden we een vriendelijke man die absoluut geen Engels spreekt maar ons wel voor 150 hrivna wil terugbrengen. De rit terug is nog wilder dan de heenweg. Onze chauffeur scheurt zich een weg door de stad en over de keien en gaten in de weg, terwijl hij de hele rit aan de telefoon hangt met zijn vriendin (handsfree dan wel gelukkig).

Morgen gaan we zelf weer achter het stuur, op weg naar Kiev.

Het uitzicht vanuit onze nieuwe hotelkamer. Het op zich fraaie hotelcomplex is zo goed als verlaten.

Altijd grappig om de Amerikaanse producten letterlijk vertaald terug te zien op de lijst van de minibar. 5 Tuborg, 8 Pepsi, 11 Chips, 14 Nats (Nuts), 15 Snikers, 16 Twiks en 17 Milki wej

In de ontbijtruimte van het hotel.

Best een uitgebreid ontbijt hoor.

Een mooie locatie voor een pizzeria. Wij doen iets raars want alle andere gasten delen een pizza met twee personen.

Plaatje van de prachtige binnenstad.

Het apotheekmuseum. Nog steeds in gebruik als apotheek en eigenlijk ook niet meer dan een ouderwetse winkel.

Dit monument wordt door de bewoners "het potlood" genoemd.

Heel veel soorten losse chocolade in de fabriek.

En ook heel veel voorverpakt in allerlei vormen gegoten.

Eén van de mindere delen van de oude stad.

Terug op het Ploscha Rynok voor een rondrit in de toeristentrein. Het stadhuis op het midden van het plein.

We hebben het naar ons zin.

Paleis.

Het operagebouw staat ook achterop de biljetten van 20 hrivna.